Onderstaande tabel geeft de financiële ontwikkelingen op hoofdlijnen weer. De toelichting op de ontwikkelingen vindt u in de programma’s onder het kopje “Wat gaat dat kosten?”
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Meerjarenbegroting 2022-2025 | -607 | 385 | 451 | 404 |
Raadsbesluiten tot en met kadernota 2023 (incl. 1e bijstelling 2022) | 162 | -128 | -325 | -1.008 |
Subtotaal meerjarenbegroting 2022 - 2025 | -444 | 257 | 125 | -603 |
Raadsbesluiten > kadernota 2023 < begroting | -706 | 2.201 | 4.092 | 110 |
Actuele begroting 2022 - 2025 | -1.151 | 2.458 | 4.217 | -494 |
Autonome ontwikkelingen | -907 | -3.481 | -4.714 | -2.021 |
Gemeentefonds | 2.596 | 1.436 | 1.750 | 1.897 |
Onontkoombaar knelpunt | -1.082 | -1.288 | -1.354 | -1.357 |
Loon- en prijscompensatie | -656 | -656 | -656 | -656 |
Rente, afschrijving en financiering | 715 | 267 | -451 | -463 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | -345 | -348 | -352 | -381 |
Niet te realiseren ombuigingen | -50 | -50 | -50 | -50 |
Verbetervoorstellen | 1.032 | 2.547 | 3.071 | 3.594 |
Meerjarenbegroting 2023- 2026 | 152 | 885 | 1.461 | 70 |
+/+ = voordeel
-/- = nadeel
Voor rente, afschrijving en financiering, loon- en prijscompensatie, overige technische mutaties en diverse kleine mutaties volgt hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen. Deze komen niet meer terug in de programma's.
Rente, afschrijving en financiering
Voor de begroting en meerjarenraming zijn de vaste activa meerjarig doorgerekend voor de rente en afschrijving. Daarnaast hebben we de financieringsbehoefte meerjarig doorgerekend. Daarvoor hebben we de definitieve saldi vanuit de jaarrekening 2021 als basis genomen, aan de hand van de notitie rente van de commissie BBV. Dit leidt op totaalniveau tot voor- en nadelen voor de komende jaarschijven. Voor de investeringen is meerjarig gerekend met een percentage van 1,0%.
Loon- en prijscompensatie
Voor de loon- en prijscompensatie zijn de budgetten geïndexeerd op basis van de CAO en premieontwikkeling, bestaande contracten en verplichtingen. De grootste prijsontwikkeling betreft de prijsstijging van de budgetten van gas en elektra omdat deze prijzen contractueel stijgen met 100%. Voor de ontwikkeling van gas is bijvoorbeeld rekening gehouden met € 2 p/m 3 in de begroting 2023. In de begroting 2022 was dit € 1 p/m 3 . Voor de stijging van gas is € 585.000 extra structureel opgenomen. Voor elektra is dit € 910.000. Totaal een toename van bijna € 1,5 miljoen.
Voor de ontwikkeling van de loonkosten worden de loonkosten binnen de begroting geïndexeerd op basis van de meicirculaire. Dit percentage wordt vastgesteld op basis van de verwachte cao-ontwikkeling binnen de overheid en de verandering op het gebied van sociale wetgeving en pensioenpremies. Voor het jaar 2023 is er een percentage opgenomen van 3,6%. Daarnaast vindt er een correctie plaats in verband met de indexatie over 2022. Door gestegen pensioenpremies en loonkosten in 2022 ontstaat een structureel tekort van 1 % vanaf 2023. Totaal zijn de loonkosten met 4,6% geïndexeerd.
Overige technische mutaties
Zoals de naam al zegt gaat het om technische wijzigingen. Deze zijn administratief van aard en hebben geen invloed op het saldo van onze begroting en meerjarenraming. Wel kunnen het wijzigingen zijn die op meerdere programma's betrekking hebben.
Diverse kleine mutaties (< € 50.000)
Deze hebben betrekking op bestaand beleid, zijn kleiner dan € 50.000 en worden niet verder toegelicht.
Hieronder volgt een specificatie van de onderdelen per daarin opgenomen onderwerpen voorafgegaan door het programmanummer. De toelichting voor de onderdelen 'autonome ontwikkelingen', 'gemeentefonds, 'onontkoombaar knelpunt', 'niet te realiseren ombuigingen', 'Verbetervoorstellen' zijn opgenomen in het betreffende programma onder het kopje 'Wat gaat dat kosten'. Het kan voorkomen dat onderwerpen in meerdere programma's terugkomen, omdat de financiële vertaling meerdere programma's raakt. De verslaggevingsvoorschriften, het BBV, schrijven voor dat mutaties per programma worden gepresenteerd en geautoriseerd door de gemeenteraad. Het samenvoegen van gelijke regels in verschillende programma's is daarom geen optie. We begrijpen dat dit de overzichtelijkheid niet altijd ten goede komt.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Autonome ontwikkelingen | |||||
2 | Advisering en uitvoering Masterplan wonen | -60 | -60 | -60 | -35 |
---|---|---|---|---|---|
2 | Invoering omgevingswet | 0 | 0 | -150 | -150 |
2 | Onderhoud wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting | 0 | 0 | 0 | -105 |
3 | Beleidsmedewerker Milieu | -85 | 0 | 0 | 0 |
3 | Verhoging budget ter ondersteuning werkzaamheden milieu | -50 | -50 | -50 | -50 |
4 | Omnibuzz begroting 2023-2026 | -17 | -27 | -40 | -60 |
4 | Projectleiding en coördinatie programma arbeidsmigranten | -15 | -40 | -65 | -65 |
4 | Werk en inkomen - BBZ-levensonderhoud | 227 | 104 | 11 | 11 |
4 | Werk en inkomen - BUIG-budget | -248 | -238 | -244 | -244 |
4 | Werk en inkomen - Loonkostensubsidies | -200 | -200 | -200 | -200 |
4 | Werk en inkomen - WWB, IOAW en IOAZ | 268 | -86 | -324 | -324 |
4 | WMO vergrijzing +3,5% per jaar Segmenten 2B en 3A | -180 | -360 | -540 | -720 |
7 | Financiële dekkingsopgave Collegeprogramma t.b.v. organisatieontwikkeling | -550 | 0 | 0 | 0 |
8 | Aanpassing dividend BNG | 53 | 53 | 53 | 53 |
8 | Aflossing lening ingebracht eigen vermogen Greenport Ontwikkelbedrijf | 0 | -27 | -55 | -82 |
8 | Inhuur WOZ en Heffen | -50 | -50 | -50 | -50 |
8 | Toevoeging aan algemene reserve | 0 | -2.500 | -3.000 | 0 |
Totaal Autonome ontwikkelingen | -907 | -3.481 | -4.714 | -2.021 | |
Gemeentefonds | |||||
4 | Doorbetaling rijksbijdrage WSW | -94 | -77 | -92 | 24 |
4 | Doordecentralisatie BW/MO uitgesteld van 2023 naar 2024 | 280 | 677 | 559 | 0 |
4 | Stelpost lasten aanvullende maatregelen Jeugdzorg | 0 | 192 | 960 | 960 |
8 | Aanpassing stelpost Jeugdzorg meerjarig naar aanleiding van brief toezichthouder | 0 | 740 | -101 | -368 |
8 | Aanpassing van de stelpost Jeugdzorg voor het boekjaar 2023 | 2.294 | 0 | 0 | 0 |
8 | Aanvullende stelpost Algemene Uitkering | 0 | 200 | 600 | 900 |
8 | Doordecentralisatie BW/MO uitgesteld van 2023 naar 2024 | -280 | -677 | -559 | 0 |
8 | Vrijval/inzet stelposten salarislasten zorgdomein onder verrekening met valpreventie bij ouderen | 396 | 381 | 383 | 381 |
Totaal Gemeentefonds | 2.596 | 1.436 | 1.750 | 1.897 | |
Onontkoombaar knelpunt | |||||
2 | Verlaging legesopbrengsten omgevingsvergunningen | -150 | -300 | -300 | -300 |
4 | Gevolgen stijgende inflatie inwoners | -600 | -600 | -600 | -600 |
5 | Indexering lopende en toekomstige investeringen | -196 | -252 | -318 | -321 |
5 | Indexering Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) | -136 | -136 | -136 | -136 |
Totaal Onontkoombaar knelpunt | -1.082 | -1.288 | -1.354 | -1.357 | |
Niet te realiseren ombuigingen | |||||
4 | Ombuiging rolstoelen/hulpmiddelen en woonvoorzieningen wordt niet gerealiseerd | -50 | -50 | -50 | -50 |
Totaal Niet te realiseren ombuigingen | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Verbetervoorstellen | |||||
1 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 61 | 91 | 122 |
2 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 134 | 201 | 268 |
2 | Vrijval kapitaallasten upgrade centrum Horst | 32 | 0 | 0 | 0 |
3 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 119 | 178 | 237 |
4 | Afbouw stijging inflatie voor inwoners | 0 | 300 | 450 | 600 |
4 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 64 | 96 | 128 |
5 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 253 | 380 | 507 |
6 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 1 | 2 | 2 |
7 | Compensatie indexering Gas en Elektra | 0 | 115 | 173 | 230 |
8 | Tegenboeking stelpost onderuitputting | 1.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Totaal Verbetervoorstellen | 1.032 | 2.547 | 3.071 | 3.594 |