De begroting van de griffie heeft een aparte status binnen de Programmabegroting en is daarom afzonderlijk bijgevoegd. Het voorstel tot het vaststellen van de griffiebegroting wordt namelijk door het Presidium gedaan in plaats van door het College van burgemeester en wethouders. Om die reden heeft de auditcommissie geadviseerd de begroting van de griffie ook als een aparte bijlage bij de Programmabegroting te voegen.
Doelstelling (begroting) griffie
We zorgen voor omstandigheden en faciliteiten, waardoor de gemeenteraad zijn taken optimaal kan uitoefenen in samenwerking met andere bestuursorganen, het maatschappelijk middenveld en de inwoners. De inwoners staan daarbij centraal.
Het verder ondersteunen van de gemeenteraad en zijn individuele leden afzonderlijk bij het uitoefenen van zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende taken.
In het Jaarplan van de griffie is hierover het volgende opgenomen:
Missie griffie
De griffie adviseert en ondersteunt de raad, de individuele raadsleden en de burgerraadsleden bij het invullen van hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Daarbij schept en bevordert de griffie de voorwaarden voor het duaal functioneren en het waarmaken van de ambities van de raad. Dit komt tot uiting in de volgende opdracht aan de griffie:
- De verbetering van de kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad;
- De optimalisering van de verhouding tussen Raad, college en ambtelijke organisatie;
- De bevordering van de participatie van burgers binnen de besluitvorming van de gemeenteraad;
- De bevordering van een duidelijke positionering van de gemeenteraad binnen en buiten de gemeente;
In 2023 worden door de griffie voor de raad de volgende acties c.q. maatregelen ondernomen:
Uitwerken hoofdlijnenakkoord
In het hoofdlijnenakkoord is het hoofdstuk “Vernieuwend besturen, vernieuwend werken: open en met vertrouwen” opgenomen. De voor de griffie relevante onderdelen daarvan (zie hieronder), worden uitgewerkt.
Als overheid zijn we dienstverlenend aan onze inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties. Zij staan centraal. Dat doen we samen: Gemeenteraad, College van B&W en ambtelijke organisatie.
We bouwen aan een relatie met inwoners (individueel en o.a. in dorpsraden) en ondernemers op basis van wederzijds vertrouwen. En we betrekken hen bij de totstandkoming van nieuw beleid en nieuwe initiatieven in zowel beeld- als oordeelsvorming. We communiceren tijdig, compleet, transparant en duidelijk. In een taal die iedereen begrijpt. En in onze besluitvorming laten we zien hoe we belangen hebben gewogen. Wij willen een lokale overheid zijn met een open en meedenkende, constructieve grondhouding. We geven vroeg in het proces duidelijkheid over de ruimte die er is en creëren geen valse verwachtingen. Als iets echt niet kan, is een beargumenteerd ‘nee’ ook een antwoord.
We versterken de kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. We verkennen het thematisch werken met raadsakkoorden. We (be)sturen op hoofdlijnen en impact en durven met scenario’s te werken. We werken aan een brede belangenafweging. We zijn hier transparant over en leggen de gemaakte keuzes uit. Ook omgangsvormen binnen de Raad hebben de aandacht; we voeren het debat, maar altijd met respect voor elkaar.
Dit betekent dat er meer ruimte wordt geboden voor de interactie tussen de (individuele) (burger)raadsleden en de collegeleden en de ambtelijke organisatie in plaats van dit alleen te doen in de formele raadsbijeenkomsten. Er worden hiervoor thematische werkgroepen ingesteld waar gezamenlijk de behandeling in de raad wordt voorbereid. De daadwerkelijke besluitvorming met de te maken keuzes blijft transparant bij de openbare raadsvergadering.
Door de goede ervaringen van de videovergaderingen (met name tussen (burger)raadsleden en de ambtelijke organisatie) de afgelopen 2 jaar, zal dit instrument komend jaar verder ontwikkeld en gehanteerd worden. De opnames hiervan worden op de website geplaatst.
Communicatie Raad en contacten externen
De contacten met het onderwijs (Zinnige Zaken, Jongerendebat, Ontvangst basisscholen) worden verder uitgebreid, zoals het in gesprek gaan met leerlingen. Ook het G debat en de Kinderraad worden een vast onderdeel in de interactie tussen (burger)raadsleden en extern buiten de raadsvergaderingen om.
Regionale samenwerking
De raden nemen hierin gezamenlijk hun verantwoordelijkheid. In 2023 is er een integrale aansturing van alle verbonden partijen. Door een (gelijk)tijdige, juiste en volledige (actieve) informatieverstrekking wordt het mogelijk gemaakt dat er aan de raden verantwoording wordt afgelegd en de raden in positie worden gebracht om de nieuwe kaders te stellen. Er wordt een regionale raadswerkgroep Regio Noord Limburg ingesteld. Op relevante thema’s neemt de raad zelf regie. Zo is er het initiatief om onze raadswerkgroep Greenport Venlo te upgraden naar een regionale klankbordgroep.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Lasten | |||||||
Raad | -560 | -609 | -580 | -580 | -580 | -580 | |
Presentiegeld niet-raadsleden | -3 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Fractievergoeding | -3 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | |
Griffie | -293 | -285 | -285 | -285 | -285 | -285 | |
Digitale raad | -65 | -56 | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Facilitering raad | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
Jongerengemeenteraad | -8 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Rekenkamerfunctie | -12 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Communicatie raad | -23 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Accountantskosten | -47 | -48 | -52 | -52 | -52 | -52 | |
Totaal Lasten | -1.015 | -1.070 | -1.040 | -1.040 | -1.040 | -1.040 |
Baten | . | . | . | . | . | . |
---|---|---|---|---|---|---|
Griffie | 2 | |||||
Totaal Baten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | -1.013 | -1.070 | -1.040 | -1.040 | -1.040 | -1.040 |
---|