, | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||||
Programma's | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |
1 Economie en ruimte | |||||||||
1.2 | Aanpassing stelpost toevoeging woningen kernrandzones | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | 0 | 400 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.3 | Visie veehouderij: 3 uitvoeringsprogramma's | -200 | 0 | -100 | 0 | -100 | 0 | 0 | 0 |
1.5 | Bijdrage Regiodeal en investeringsagenda | -513 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.5 | Grondexploitatie | -123 | 0 | -124 | 0 | -123 | 0 | -62 | 0 |
1.5 | Strategische aan- en verkopen | 9 | 0 | 9 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Economie en ruimte | -827 | 0 | -215 | 0 | -214 | 400 | -62 | 400 | |
2 Wonen, mobiliteit en openbare ruimte | |||||||||
2.1 | Exploitatie privaatrecht. gebouwen | -1 | 0 | -1 | 0 | -1 | 0 | -1 | 0 |
2.1 | Invoering omgevingswet | -200 | 0 | -150 | 0 | -150 | 0 | -150 | 0 |
2.2 | Grondexploitatie | -788 | 0 | -789 | 0 | -788 | 0 | -394 | 0 |
2.3 | Bestemmingsplan "Kloosterstraat ongenummerd, Grubbenvorst". | -1 | 0 | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.3 | Onderzoek vervanging bruggen en duikers | 0 | 0 | 0 | 0 | -20 | 0 | 20 | 0 |
2.4 | Project Mooder Maas, nieuwe aanplant | -10 | 0 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Wonen, mobiliteit en openbare ruimte | -1.000 | 0 | -951 | 0 | -959 | 0 | -525 | 0 | |
3 Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. | |||||||||
3.3 | Investeringsagenda Regio Noord-Limburg 1e tranche | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 Soc. maatschap., participatie en voorz. | |||||||||
4.1 | HIB Valpreventie - Veilig Staan | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 | 0 | -12 | 0 |
4.1 | Investeringsagenda Regio Noord-Limburg 1e tranche | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.1 | Langer thuis mbv technologie Regiodeal Vitaal & Gezond | -35 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 | Sociale integratie internationale werknemers | -100 | 0 | -100 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 | Volwasseneneducatie | 0 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.6 | Aanwending reserve mantelzorgondersteuning | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 17 | 0 | 70 |
4.6 | Dekking aanloopsubsidie Gasthoes | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.6 | Exploitatie gemeenschapshuizen e.d. | 0 | 0 | -410 | 410 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.6 | Dekking aanloopsubsidie Gasthoes | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.6 | Voorbereidingskosten project woonurgenten | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Soc. maatschap., participatie en voorz. | -319 | 291 | -510 | 516 | -8 | 17 | -12 | 70 | |
5 Cultuur, sport en onderwijs | |||||||||
5.1 | Kunst en cultuur | -100 | 100 | -100 | 100 | -100 | 100 | 0 | 0 |
5.2 | Stelpost MIP | 0 | 0 | 0 | 18 | 0 | 4 | 0 | 4 |
5.4 | Volwasseneneducatie | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 | Het Nationaal Programma Onderwijs | -191 | 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Cultuur, sport en onderwijs | -270 | 291 | -100 | 118 | -100 | 104 | 0 | 4 | |
8 Financiën | |||||||||
8.1 | Werkbudget accommodaties | -70 | 85 | -70 | 85 | -70 | 85 | -71 | 85 |
8.1 | Toevoeging aan algemene reserve | 0 | 0 | -3.500 | 0 | -5.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Financiën | -70 | 85 | -3.570 | 85 | -5.070 | 85 | -71 | 85 | |
Totaal incidentele lasten en baten | -2.491 | 667 | -5.346 | 719 | -6.351 | 606 | -670 | 559 |
Toelichting incidentele lasten en baten
Alleen bedragen > € 50.000 worden toegelicht
1.2 Stelpost toevoeging woningen kernrandzones
In de begroting is voor de jaarschijven 2025 en 2026 een incidentele baat opgenomen van € 400.000 als stelpost voor baten kernrandzones. Deze baten zijn gelieerd aan het collegeprogramma van 2018.
1.3 Visie veehouderij: 3 uitvoeringsprogramma's
De raad heeft de visie veehouderij op 13 juli 2021 vastgesteld. We werken nu aan een uitvoeringsprogramma om aan de hand daarvan de gestelde doelen uit de visie te bereiken
De doelen uit de visie:
1. Veehouderijen in Horst aan de Maas liggen in 2030 op een toekomstbestendige locatie.
2. De veehouderij in Horst aan de Maas blijft een economisch gezonde sector.
3. De uitstoot van ammoniak, geur en fijnstof door veehouderijen in het geheel is in 2030 verlaagd.
Het uitvoeren van de programma’s vindt plaats in de periode 2022-2025 en merken wij daarom aan als incidenteel.
1.5 Grondexploitatie
Betreft mutatie van de reserve bovenwijkse voorzieningen. Deze stonden voorheen aangemerkt als structureel. Aangezien het een mutatie in de reserve betreft (geen kapitaallasten) worden deze lasten als incidenteel aangemerkt.
1.5 Bijdrage Regiodeal en investeringsagenda
De hoogte van de bijdrage aan de regiodeal zijn afhankelijk van de hoogte en timing van de investeringen. Daardoor kan het voorkomen dat budgetten worden overgeheveld naar komende jaren of juist naar voren worden gehaald. Omdat de bijdragen aan de regiodeal afhankelijk zijn van geplande investeringen, worden deze als incidenteel aangemerkt.
2.1 Implementatiekosten Omgevingswet
De Omgevingswet is de afgelopen 1,5 jaar op verschillende momenten uitgesteld en treedt nu per 1-1-2023 in werking. Om tot aan 2029 de uitwerking, implementatie en doorontwikkeling van de omgevingswet te kunnen realiseren, is het van belang ook voor de jaren 2025 en 2026 een budget van € 150.000 per jaar op te nemen in de begroting t.b.v. de doorontwikkeling van de visie, plan, opleiding en (externe) ondersteuning Omgevingswet.
2.2 Grondexploitatie
Dit betreffen toevoegingen aan de reserve vanuit de bouwgrondexploitatie. De mutaties stonden in de primaire begroting aangemerkt als structureel. Aangezien het mutaties in de reserve betreft (geen kapitaallasten) worden deze lasten als incidenteel aangemerkt.
4.3 Sociale integratie internationale werknemers
We investeren in integratie. We maken afspraken met Hessing dat er een gezamenlijke financiële investering wordt gedaan ten behoeve van taalonderwijs en sociale integratie van de internationale werknemers van Hessing met het doel dat medewerkers volwaardig meedoen aan de samenleving van Horst aan de Maas. Afspraken worden vastgelegd in een sociaal integratieplan. De duur van het sociaal integratieplan is maximaal 3 jaar.
4.6 Aanwending reserve mantelzorgondersteuning
De reserve is gevormd vanuit geoormerkte middelen HHT (Huishoudelijke Hulp Toelage) voor mantelzorgondersteuning. De reserve voorziet in dekking van een deel van de kosten voor mantelzorg tot en met 2025.
4.6 Dekking aanloopsubsidie Gasthoes
Voor de eerste 3 jaar is een startsubsidie voor aanloopverliezen van het Gasthoes beschikbaar gesteld. Voor 2023 is de laatste tranche van € 150.000 begroot.
4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen
In 2019 was er stormschade aan het dak van het Gasthoes. Hiervoor heeft de verzekeraar een bedrag van € 200.000 uitgekeerd. De uitkering dekt 1/3 van de schade. Uw raad is hierover via diverse voorstellen geïnformeerd. De rest van de schade, zijnde € 410.000, is zoals verwoord in de tweede bijstelling begroting 2019 tijdelijk gedekt uit de voorziening vastgoedobjecten om de voortgang van het project niet te belemmeren. Het MJOP kan deze forse extra onttrekking echter niet dragen, de onttrekking was boven-planmatig. Daarom zal in 2024 € 410.000 uit de algemene reserve weer worden toegevoegd aan de voorziening vastgoedobjecten.
5.1 Kunst en cultuur, reservemutaties
Tot en met 2025 wordt jaarlijks € 100.000 subsidie verstrekt voor culturele programmering en innovatie en de kwartiermakersfee Gasthoes met een dekking uit de algemene reserve onderhanden.
5.4 Het Nationaal Programma Onderwijs
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is bedoeld om onderwijsvertragingen in te lopen en moet leerlingen ondersteunen die het moeilijk hebben door schoolsluitingen en corona. We ontvangen deze middelen in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 in de vorm van een specifieke uitkering. Het totaalbedrag bedraagt € 655.000. Inzet van de middelen gebeurt in nauwe samenwerking tussen betrokken partijen: scholen, jeugdzorg, jongerenwerk, kinderopvang etc. De looptijd van het NPO is inmiddels verlengd met twee schooljaren. Scholen ontvangen middelen voor schooljaar 2022/2023 en kunnen die tot en met 2024/2025 besteden aan de interventies op de menukaart.
8.1 Werkbudget accommodaties
Jaarlijks wordt vanuit het werkbudget accommodaties een bedrag gestort en onttrokken aan de reserve Integraal Accommodatiebeleid. Dit bedrag stond voorheen als structureel geoormerkt. Aangezien het een reservemutatie betreft wordt deze nu als incidenteel beschouwd.
8.1 Toevoeging aan de algemene reserve
Versterken van het eigen vermogen van onze gemeente om de solvabiliteit te verbeteren. In de nota risicomanagement, die in november 2019 is vastgesteld door de raad, is bepaald dat onze solvabiliteit (eigen vermogen / totaal vermogen) minimaal 28% moet zijn. De afgelopen jaren zien we dat onze solvabiliteit verslechterd is.