Beleidsvelden

1.2 Ruimte

Wat is onze uitdaging en wat gaan we daar voor doen?

Op 1 januari 2023 treedt de Omgevingswet, de grootste stelselwijziging in decennia, in werking. Onze inzet is erop gericht om dan de basis op orde te hebben. Nieuwe processen, capaciteit op orde, meer integraal werken en ontwikkeling van houding, gedrag en vaardigheden. Op die basis bouwen we vanaf 2023 verder. Dat doen we met een doorontwikkeltraject in twee delen. Dit is enerzijds nodig om aan alle verplichtingen van de Omgevingswet te voldoen. Anderzijds gaat het om de doorontwikkeling van onze organisatie.

Doorontwikkeling instrumenten Omgevingswet
De omgevingsvisie en het omgevingsplan zijn in ontwikkeling. In 2022-2023 worden nieuwe processen en procedures gestart, die ook continu geëvalueerd en bijgesteld worden met het oog op efficiëntie en kwaliteit van dienstverlening. Ook starten we met het aanpassen van beleid en regelgeving. Het leren en ontwikkelen van medewerkers op inhoud, houding en gedrag is een belangrijk onderdeel om onze dienstverlening op orde te krijgen.

Doorontwikkeling manier van werken
In onze manier van werken richten we ons op de dienstverlening in de fysieke leefomgeving. Dat blijft continu aandacht vragen. We blijven leren van ervaringen die we opdoen. De Omgevingswet is een vliegwiel om als organisatie in brede zin op vergelijkbare wijze in verbinding te staan met onze inwoners, ondernemers en instellingen. Als gemeente moeten we flexibel (wendbaar) en efficiënt in kunnen spelen op vragen en veranderingen ‘buiten’ en tegelijkertijd in control zijn. Verantwoordelijk en aanspreekbaar blijven voor het adequaat oplossen van vraagstukken; efficiënt en innovatief, koersvast en tegelijkertijd co-creërend, betrouwbaar en vertrouwen gevend.

Ontwikkelplan cluster Ruimte
In 2021 is ingezet op versterking en verbetering van de dienstverlening binnen het cluster Ruimte. Met het vaststellen van de begroting voor 2022 is hier structurele formatie voor beschikbaar gesteld. Met het ontwikkelplan Ruimte werken we toe naar een robuuster en toekomstbestendig cluster. Anders denken en doen (o.a. vanuit Omgevingswet én Bidbook Organisatie Ontwikkeling) en herbezien van onze werkprocessen dragen hier aan bij. Het aantal vergunningsaanvragen en principeverzoeken blijft aanzienlijk. Dit in combinatie met een extreme krapte op de arbeidsmarkt voor met name vergunningverleners, planologen, milieuspecialisten en omgevingsjuristen, zowel voor de vaste aanstellingen als inhuur, maakt dat de beoogde en noodzakelijke verbeterstappen onder spanning staan.

Actualisatie IPPC vergunningen
De aanpak voor de actualisatie wordt in RUD verband bepaald. De planning is gericht op het binnen 3 jaar op orde krijgen van de alle vergunningen (voor Horst aan de Maas: 38 stuks). Onze gemeente zal hiervoor (grotendeels) capaciteit moeten inhuren.

Kaders

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 13:16:07 met de export van 10/19/2022 11:55:57