Beleidsvelden

4.7 Burgerzaken

Wat is onze uitdaging en wat gaan we daar voor doen?

Recente ontwikkelingen zoals nieuwe wet- en regelgeving, landelijk en Europees beleid, nieuwe technologieën en de toenemende digitalisering, werken door binnen alle thema’s van Burgerzaken: persoonsinformatiemanagement, identiteitsmanagement, verkiezingen, dienstverlening en innovatie.
Zo zien we in 2024 een reisdocumentenpiek van 600%, een toename van de inschrijving van arbeidsmigranten in de BRP en het nieuwe landelijke opleidingsstelsel met een mogelijke verplichte certificering. De snelheid waarop we op de bovenstaande ontwikkelingen moeten anticiperen, vraagt om een wendbare, flexibele inzet en aanvullende competenties van onze medewerkers.
In het hoofdlijnenakkoord komen veel adresgerelateerde thema’s aan bod, welke direct van invloed zijn op de uit te voeren werkzaamheden op het gebied van burgerzaken. Dit zal leiden tot een forse toename van het aantal uit te voeren adresonderzoeken.
De toenemende complexiteit door internationalisering van de maatschappij en de toename van het aantal aanvragen, verzoeken en aangiften (45%), betekent dat uitbreiding van de formatie van het team burgerzaken noodzakelijk is. Er is hiervoor dan ook in de budgetten voor de organisatieontwikkeling rekening gehouden met 3 extra fte op het gebied van burgerzaken.
Het project samenwerking met gemeente Venray, op gebied van burgerzaken, zal in 2023 worden opgepakt. Hierin zal ook gekeken worden naar kennisdeling en het gezamenlijk oppakken van het opleiden van eigen personeel. Op het gebied van KCC zit het project in de afrondingsfase
Bovenstaande ontwikkelingen en thema’s vragen om een strategisch ontwikkelplan burgerzaken. Dit om de gevraagde kwaliteit en dienstverlening te blijven waarborgen. In 2023 gaan wij aan de slag met dit ontwikkelplan.

(Digitale) dienstverlening
In 2023 treedt waarschijnlijk de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Deze wet geeft inwoners en ondernemers recht op digitale dienstverlening met de overheid. Alle dienstverlening moet dan digitaal verstrekt worden. Lukt het niet om iets digitaal te regelen? Dan moet de gemeente de inwoner of ondernemer helpen. Voor een deel van onze dienstverlening hebben we nog geen digitaal kanaal aangewezen. Denk aan de diensten in het sociaal domein. De komende jaren is daarom extra capaciteit nodig om al onze dienstverlening digitaal aan te bieden. En per product of dienst passende ondersteuning te regelen. Dit vraagt extra capaciteit voor online dienstverlening. Voor de implementatie van de Wmebv komt waarschijnlijk een overgangstermijn. Hoe lang die is, is nog niet bekend.

Kaders

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 13:16:07 met de export van 10/19/2022 11:55:57