2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Lasten | |||||||
8.1 | Algemene lasten en baten | -74 | -2.504 | 126 | 116 | 363 | 368 |
8.2 | Algemene dekkingsmiddelen | -2.389 | -1.785 | -1.893 | -1.819 | -1.780 | -1.775 |
8.3 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 128 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.4 | Onvoorzien | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -2.334 | -4.278 | -1.767 | -1.704 | -1.417 | -1.407 | |
Baten | |||||||
8.1 | Algemene lasten en baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.2 | Algemene dekkingsmiddelen | 81.772 | 87.235 | 89.449 | 92.088 | 94.068 | 87.956 |
Totaal Baten | 81.772 | 87.235 | 89.449 | 92.088 | 94.068 | 87.956 | |
Saldo van baten en lasten | 79.438 | 82.957 | 87.682 | 90.384 | 92.651 | 86.549 | |
Storting in de reserves | -188 | -70 | -70 | -3.570 | -5.070 | -70 | |
Aanwending van de reserves | -240 | 634 | 504 | 924 | 194 | 194 | |
Resultaat | 79.010 | 83.521 | 88.115 | 87.738 | 87.774 | 86.672 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting sinds de vastgestelde meerjarenbegroting 2022-2025 weer.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | -826 | -1.099 | -651 | -646 |
Raadsbesluiten t/m 19 juli | 8.469 | 7.255 | 8.261 | 6.218 |
Lasten Actuele begroting | -9.295 | -8.353 | -8.911 | -6.865 |
Autonome ontwikkelingen | -50 | -2.550 | -3.050 | -50 |
Gemeentefonds | 2.690 | 381 | 383 | 381 |
Loon- en prijscompensatie | 3.294 | 3.294 | 3.294 | 3.294 |
Rente, afschrijving en financiering | 473 | 403 | 246 | 212 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Overige technische mutaties | 42 | 42 | 42 | 42 |
Verbetervoorstellen | 1.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Totaal lasten Meerjarenbegroting 2023-2026 | -1.837 | -5.274 | -6.488 | -1.477 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Baten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 81.053 | 80.148 | 79.473 | 79.473 |
Raadsbesluiten t/m 19 juli | 9.402 | 12.612 | 14.884 | 8.214 |
Baten Actuele begroting | 90.454 | 92.760 | 94.357 | 87.688 |
Autonome ontwikkelingen | 53 | 26 | -2 | -29 |
Gemeentefonds | -280 | 263 | -60 | 532 |
Rente, afschrijving en financiering | -248 | -10 | -6 | -14 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | -27 | -27 | -27 | -27 |
Totaal baten Meerjarenbegroting 2023-2026 | 89.953 | 93.012 | 94.262 | 88.150 |
Financiën | 88.115 | 87.738 | 87.774 | 86.672 |
Onderstaande tabel bevat de toelichting op de financiële mutaties uit deze meerjarenbegroting.
Autonome ontwikkelingen | |||||
Aanpassing dividend BNG | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 53 | 53 | 53 | 53 |
De provincie adviseert ons in de begroting 2023-2026 rekening te houden met een dividend van € 2,28 per aandeel voor de jaren 2023 tot en met 2026 op basis van de prognose van de jaarcijfers 2021. We volgen het advies van de provincie.
Aflossing lening ingebracht eigen vermogen Greenport Ontwikkelbedrijf | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | -27 | -55 | -82 |
Bij de ontvlechting Greenport Ontwikkelbedrijf heeft onze gemeente een langlopende lening van € 10.500.000 ingebracht in Ontwikkelbedrijf Greenport BV. De totale financiering van de vennootschap bestaat uit ingebracht eigen vermogen in de vorm van agio en een tot en met 31 december 2023 fixe lening van € 70 miljoen die vanaf 31 december 2023 tot en met 2034 lineair zal worden afgelost. Door de aflossing worden de rentebaten lager.
Inhuur WOZ en Heffen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Structureel is er te weinig budget beschikbaar hierdoor worden de bestaande budgetten jaarlijks overschreden. Een belangrijke reden is het stijgend aantal bezwaarschriften ten opzichte van voorgaande jaren (2020: 600 & 2021: 500 bezwaren) en het toenemend aandeel van de no cure no pay bureaus in het totaal van de ontvangen bezwaarschriften. Hun verdienmodel zit in het volledig doorlopen van het formele proces van hoorzitting tot uitspraak op bezwaar. Voor ons een extra ballast gezien de extra taxatie en administratieve werkzaamheden en het doen van uitspraken. Uitspraken die ook nog eens vaker in een beroepszaak uitmonden.
Toevoeging aan algemene reserve | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | -2.500 | -3.000 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De afgelopen jaren is bij de behandeling van begroting en kadernota veelvuldig gediscussieerd over de noodzaak/wenselijkheid het Eigen vermogen te versterken. Door een extra storting van € 5,5 miljoen, onder het motto "als de zon schijnt moet je het dak repareren" wordt ons eigen vermogen aanzienlijk versterkt. Dit is overeenkomstig het verzoek van de raad en komen daarmee op een nagestreefde solvabiliteit van 28%.
Gemeentefonds | |||||
Aanpassing stelpost Jeugdzorg meerjarig naar aanleiding van brief toezichthouder | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 740 | -101 | -368 |
Na herberekening en aanvullende informatie van de toezichthouder is meerjarig de stelpost Jeugdzorg aangepast.
Aanpassing van de stelpost Jeugdzorg voor het boekjaar 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 2.294 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing van de stelpost Jeugdzorg voor het boekjaar 2023 na een herberekening en aanvullende informatie van de toezichthouder. Met de bijstelling wordt de stelpost met € 2.293.750 verlaagd en toegevoegd aan de algemene middelen.
Aanvullende stelpost Algemene Uitkering | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 200 | 600 | 900 |
De aantallen ontwikkeling in de algemene uitkering en de aansluting daarvan met de lastenkant, de verhoging van de meerjarige en structurele stelpost voor de onderuitputting van het BTW compensatiefonds en een correctie qua administratie aansluiting zijn reden voor het opnemen van een stelpost voor een hogere dan nu geadministreerde algemene uitkering.
Doordecentralisatie BW/MO uitgesteld van 2023 naar 2024 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | -280 | -677 | -559 | 0 |
In de huidige situatie ontvangen alleen de centrumgemeenten de rijksmiddelen voor beschermd wonen (BW). Per 1 januari 2024 gaat dit over naar alle gemeenten op basis van een objectief verdeelmodel. Dit was voorzien per 1 januari 2023 maar dat is niet haalbaar. Bij de overgang geldt een geleidelijk ingroeipad.
Vrijval/inzet stelposten salarislasten zorgdomein onder verrekening met valpreventie bij ouderen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 396 | 381 | 383 | 381 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de september- en decembercirculaire 2021 werden we gecompenseerd voor de stijging van loon-prijspeil en salarislasten zorgdomein jeugd en WMO. In de meicirculaire 2022 zijn we vervolgens gekort voor valpreventie omdat deze in het rijks-coalitieakkoord als kostenbesparende maatregel is opgenomen. Omdat zowel de stijging van de zorgtarieven (op basis van voorlopige OVA-index) als ook onze netto kostenbesparing door onze eigen investering in valpreventie al in onze begroting en meerjarenraming zijn opgenomen vallen de stelposten hierbij vrij.
Verbetervoorstellen | |||||
Tegenboeking stelpost onderuitputting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 1.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de meicirculaire hebben we rekening gehouden met een stelpost voor onderuitputting. Deze stelpost was opgenomen voor het "trap op, trap af principe" dat het rijk hanteerde voor de algemene uitkering. Dit betekent dat als het rijk minder uitgaven deed, de gemeenten gecorrigeerd werden op hun algemene uitkering. Dit principe wordt nu losgelaten. De algemene uitkering voor de gemeenten is voor de komende jaren daarmee niet meer afhankelijk van de uitgaven van het Rijk. De stelpost kan hiermee komen te vervallen.