F. Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Naam Verbonden Partij

Veiligheidsregio Limburg Noord

Vestigingsplaats

Venlo

Doel (openbaar belang)

Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.

Relatie met programma

Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen en programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving

Bestuurlijk en financieel belang

Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor 2023 zijn deze kosten begroot op €5.020.000 (op basis van ontwerpbegroting).

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

In juli 2020 heeft het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Limburg-Noord het beleidsplan 2020-2023 vastgesteld. Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
De titel van het beleidsplan 2020-2023 is 'Samen op weg naar de gezondste en veiligste regio'. Het plan geeft de ambities weer en beschrijft de stappen die de komende vier jaar worden gezet om de regio Limburg-Noord gezonder en veiliger te maken.
Vier delen
Het beleidsplan bestaat uit vier delen: deel I Ambitie en Kaders, deel II Crisisbeheersing, deel III Brandweer en deel IVGGD. De ambities krijgen vorm binnen het gegeven begrotingskader. Met het oog hierop zijn in de gemeentelijke begroting 2023 geen voorstellen voor nieuw beleid opgenomen.

Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. De (voornamelijk wettelijke) taken van de brandweertak van de Veiligheidsregio Limburg Noord zijn belegd in de Visie Brandweer 2030. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht. Ook in de interactie tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten in Limburg-Noord, niet in de laatste plaats rond uitwisseling van informatie.

De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. Voor 2022 betekent dit een voordeel van € 10.000. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen.  Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet  van de GGD in de uitvoering van het Manifest. In 2023 zetten we in op een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid. De  fysieke omgeving (Omgevingswet) wordt hier ook expliciet in betrokken. Horst aan de Maas is een van de 4 pilotgemeenten voor een lokaal uitvoeringsprogramma.  

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 6.177.000

€ 6.783.000

Vreemd vermogen

€ 55.874.000

€ 55.904.000

Resultaat boekjaar

€ 0

Toelichting op de financiën

Naam Verbonden Partij

Euregio Rijn-Maas-Noord

Vestigingsplaats

Mönchengladbach en Venlo

Doel (openbaar belang)

De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.

Relatie met programma

Programma 1 Economie en ruimte

Bestuurlijk en financieel belang

De Euregio zet zich in voor:

  • het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
  • het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
  • het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
  • het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:

  • commissie Government-to-Government,
  • commissie Business-to-Business,
  • commissie People-to-People  en
  • commissie INTERREG.

INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 0

€ 0

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Resultaat boekjaar

€ 0

Toelichting op de financiën

31-12-2018 jaarrekening: eigen vermogen € 380.909, vreemd vermogen € 570.000 en resultaat boekjaar € 8.111

Naam Verbonden Partij

Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West

Vestigingsplaats

Venray

Doel (openbaar belang)

Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.

Relatie met programma

Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, participatie en voorzieningen

Bestuurlijk en financieel belang

De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV.  In 2022 was de begrote bijdrage aan de NLW € 488.000. Voor 2023 is in de begroting een bijdrage van € 352.000 opgenomen.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De komende 10 jaar vervult NLW het werkgeverschap voor 1.000, aflopend naar 600, SW-medewerkers die een vast dienstverband hebben bij de gemeenschappelijke regeling. Deze medewerkers worden in een zo regulier mogelijke omgeving geplaatst.
Een Raad van Advies (bestaande uit medewerkers van de betreffende gemeenten) voert regelmatig overleg met de directie en het MT van NLW over de financiële stand van zaken en andere belangrijke organisatorische aspecten. De Raad van Advies geeft vervolgens (gevraagd en ongevraagd) een advies aan het bestuur van NLW (wethouders van de betreffende gemeenten). Door deze werkwijze hebben de gemeenten eerder inzicht in het financiële reilen en zeilen bij NLW, kan het bestuur desgewenst sneller ingrijpen en kunnen de gemeentelijke begrotingen eerder worden aangepast aan de werkelijke realisatie bij NLW.
Samen met lokale (werkgevers)initiatieven maakt NLW een sluitend netwerk van arbeidsparticipatie om mensen met een arbeidsbeperking duurzaam te laten deelnemen aan het economisch arbeidsproces. Mensen met een beperking doen niet alleen volwaardig mee in de economie, maar ook de maatschappelijke en sociale waarden worden hiermee gerealiseerd. Dit is de opgave van NLW als uitvoeringsorganisatie voor de drie schapsgemeenten: Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas.
Deze opgave kent geen einddatum en NLW Groep zal zich continu moeten (door) ontwikkelen. Niet alleen op de hierboven beschreven uitdagingen, maar ook op lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Als schapsgemeenten zijn we opdrachtgever en verantwoordelijke voor de WSW en de P-wet de belangrijkste deelgenoot. Maar ook ketenpartners en werkgevers zijn hierbij van onschatbare waarde.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 69.000

Vreemd vermogen

€ 5.472.000

Resultaat boekjaar

Toelichting op de financiën

31-12-2022 begroting : eigen vermogen € 69.999, vreemd vermogen € 5.472.000 en resultaat boekjaar € 0

Naam Verbonden Partij

Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit

Vestigingsplaats

Venray

Doel (openbaar belang)

Uitvoering geven aan:
1. omgevingsvergunningen milieu
2. toezicht en handhaving van milieu.
De algemene doelen van de GR zijn: versterken gezamenlijke daadkracht, bevordering integraal werken, ontwikkeling specifieke deskundigheden, vermindering van kwetsbaarheid, bevordering efficiënter werken en doelmatigheid handhaving. Dit doen we door versterking van de onafhankelijke functie van een team Handhaving.

Relatie met programma

Programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving.

Bestuurlijk en financieel belang

Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

De gemeenschappelijke regeling (GR) 'Districtelijke bundeling handhavingscapaciteit' is ingegaan per 1 april 2005 en is in oktober 2021 ontbonden. Tot en met 2024 wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd. De GR houdt in dat de gemeente Venray als opdrachtnemer voor de gemeente Horst aan de Maas (opdrachtgever) zorgt voor de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken (TH) voor verschillende beleidsthema’s. Dat gebeurt op basis van een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma (kort: UP). De UP wordt verricht op basis van een jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten met de gemeente Venray over het niveau van de taakuitoefening.
De toezicht- en handhavingstaken worden uitgevoerd op grond van een bestuurlijke prioritering. In het jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma komen de taken, projecten, doelstellingen en de ingezette capaciteit gedetailleerder aan de orde. De bestuurlijke prioritering brengt een zogenaamd 'restrisico' met zich mee; bepaalde toezicht- en handhavingstaken worden niet of in mindere mate uitgevoerd.

Herijking huidige handhavingssamenwerking Venray:
De gemeenschappelijke regeling bepaalt dat beide gemeenten samen garant staan voor de continuïteit en omvang van de samenwerking. Dat wil concreet zeggen dat jaarlijks een dienstenpakket wordt afgenomen dat is afgestemd op de daadwerkelijke beschikbare capaciteit van mensen en middelen.
Dit uitgangspunt maakt het huidige handhavingssamenwerking juridisch te weinig flexibel om zonder financiële consequenties in te spelen op de veranderende handhavingsbehoefte van Horst aan de Maas. Dit knelpunt, ook kijkend naar de beschikbare budgetten in voorgaande jaren, was aanleiding voor de oriëntatie naar de herijking van de handhavingssamenwerking. In 2021 hebben beide gemeenten besloten de GR te beëindigen. De komende vier jaar wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd en bouwt Horst aan de Maas aan eigen team van toezicht en handhaving.
In 2021 is een benchmark uitgevoerd naar de benodigde capaciteit op de VTH-taken. Hieruit is gebleken dat er in de breedte een tekort is op de handhavingscapaciteit. In de Kadernota 2022 is hier een voorschot opgenomen. Eind 2021 wordt een teamplan opgeleverd op basis van capaciteit en kwaliteit van de VTH-taken de komende jaren wordt verbeterd.
Op basis daarvan wordt bekeken of en in welke verband een samenwerking met andere gemeenten nodig is. Dit kan zijn in NNL-verband (Venray, Gennep, Mook en Middelaar) of worden afgenomen bij de RUD.  Dat laat onverlet dat op (kleine) onderdelen er regionaal nog steeds de samenwerking en afstemming gezocht wordt om elkaar te versterken en de ondersteunen.
VTH beleid 2017-2020
Op 11 april 2017 heeft het college van Horst aan de Maas het beleidsplan VTH 2017-2020 vastgesteld. Dit beleidsplan is de opvolger van het "Integraal Handhavingsbeleid 2012-2015". In het najaar van 2019 heeft een nadere aanscherping plaatsgevonden. Deze aanscherping vond plaats als gevolg van de extra door de gemeenteraad beschikbaar gestelde middelen voor verbetering van de toezicht en handhaving.  Eind 2021 begin 2022 wordt nieuw VTH beleidsplan opgesteld.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 0

€ 0

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Resultaat boekjaar

€ 0

Toelichting op de financiën

Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen danwel vreemd vermogen.

Naam Verbonden Partij

Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord

Vestigingsplaats

Horst aan de Maas

Doel (openbaar belang)

Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.

Relatie met programma

Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte

Bestuurlijk en financieel belang

Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekeningcourant van de Maasveren.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

In 2023 en verder zal de GR Maasveren een bijdrage blijven leveren aan de  klimaatadaptatie. Op twee locaties zullen de veerstoepen worden gewijzigd vanwege de ontstane schade tijdens hoogwater. Vanaf 2023 zal er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten worden met een exploitant.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 1.995.338

€ 2.055.839

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Resultaat boekjaar

€ 60.501

Toelichting op de financiën

Naam Verbonden Partij

Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord

Vestigingsplaats

Venray

Doel (openbaar belang)

De MGR is opgericht om de samenwerking rond inkoop en contractering in het sociaal domein in Noord-Limburg vorm te geven. De samenwerking bevat sinds de start per 1 november 2014 de module ‘opdrachtgeven in het sociaal domein’ en is gericht op het gezamenlijk inkopen van de maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet). Sinds 2022 is er een tweede module aan de MGR toegevoegd: Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Preventie & Bemoeizorg. Hieraan nemen niet alleen de gemeenten van Noord-Limburg maar ook de gemeenten van Midden-Limburg deel.

Relatie met programma

Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen

Bestuurlijk en financieel belang

Aan module 1 van de MGR doen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray mee. Aan Module 2 doen naast de gemeenten van Noord-Limburg ook de gemeenten uit Midden-Limburg mee (Leudal, Nederweert, Weert, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw). De MGR is een uitvoerende organisatie die haar opdrachten ontvangt van de deelnemende gemeenten. Deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor beleid en toegang. De MGR is verantwoordelijk voor contractering, contractmanagement, regionale monitoring en (op onderdelen) financiering van gecontracteerde zorgaanbieders (bijvoorbeeld bij Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen). De invulling van werkzaamheden en taakverdeling vindt in nauwe samenspraak met de gemeenten plaats. De wethouder Sociaal Domein maakt deel uit van het Algemeen Bestuur van de MGR.
De begroting van de MGR bevat bij module 1 uitsluitend bedrijfsvoeringskosten, voornamelijk personeelskosten. De deelnemende gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage naar rato van het inwoneraantal op 1 januari van het jaar t-1. De bijdrage van Horst aan de Maas voor 2023 aan de uitvoeringskosten van module 1 bedraagt afgerond € 275.000. De begroting bij module 2 bevat zowel uitvoeringslasten (deze komen voor Horst aan de Maas in 2023 uit op € 29.000) als de programmalasten van BW, MO en B&P. Deze programmalasten worden bekostigd uit de rijksbijdragen die de gemeenten voor BW, MO en B&P ontvangen. Na aftrek van de lasten wordt het positieve saldo uitbetaald aan gemeenten ten behoeve van investeringen in de lokale sociale basis. Voor Horst aan de Maas wordt dit positieve saldo voor 2023 geschat op € 900.000. Dit is in onze begroting verwerkt.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

Het regionale Programma Sturing & Inkoop dat we in de periode 2019-2021 hebben uitgevoerd, heeft geleid tot nieuwe contracten met zorgaanbieders voor zorg en ondersteuning op het gebied van Wmo, jeugd en Participatiewet. Die nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2022. Voor 2023 blijven speerpunten het uitvoeren van de nieuwe contracten, het verder vormgeven van het partnerschap met aanbieders via onder meer structureel contractmanagement, het samenspel met het lokale toegangsmanagement en het leren en verbeteren op basis van de regionale en lokale monitoring. Deze speerpunten zijn opgenomen in het nieuwe uitvoeringsplan van de MGR dat loopt van 2023 tot en met 2025 en ook ingaat op het bestendigen van de eigen organisatie om genoemde ambities waar te kunnen maken.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat boekjaar

Toelichting op de financiën

31-12-2021 jaarrekening: eigen vermogen € 0, vreemd vermogen € 287.293 en resultaat boekjaar € 0

Naam Verbonden Partij

Regionale uitvoeringsdienst

Vestigingsplaats

-

Doel (openbaar belang)

Het doel is uitvoering te geven aan:

  • omgevingsvergunningen milieu en
  • toezicht en handhaving op het gebied van milieu.

Relatie met programma

Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte

Bestuurlijk en financieel belang

Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (UP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) af. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen.
De bijdrage aan de RUD wordt in 2022 € 107.221.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Sinds 1 januari 2018 zijn alle RUD’s ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten.
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.
In 2019 is door een extern bureau een evaluatie van het functioneren van de RUD LN uitgevoerd. Het Algemeen Bestuur heeft de resultaten van de evaluatie onderschreven. Deze komen neer op behoud van de netwerkvariant, met versterking van de aansturing en verantwoording door de deelnemende partners. In 2020 is een nieuwe (interim) directeur benoemd. De directeur is met de aanbevelingen uit het evaluatierapport aan de slag gegaan, in samenwerking met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers). Op een aantal punten zijn deze evaluatiepunten nog in voorbereiding c.q. in uitvoering. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).
Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.
Het nieuwe kabinet zal een standpunt innemen met betrekking tot het rapport. Eind 2022 komt het Algemeen Bestuur van de RUD met een plan van aanpak dat het eerdere plan "Schouders eronder (2020)" vervangt en geeft aan hoe de voorgestelde maatregelen van Van Aartsen worden vertaald naar onze netwerkorganisatie. Dit nieuwe plan van aanpak vormt een integraal kader voor de meerjarige doorontwikkeling van de RUD LN tot een omgevingsdienst die in alle opzichte de resultaten levert die van omgevingsdienst worden gevraagd en een robuuste omgevingsdienst is als het gaat om de inzet van middelen voor de doelen en uitdagingen die onze regio en gemeente kennen.
Voor de uitvoering van het plan van aanpak is naar verwachting (incidenteel) extra middelen nodig. De exacte impact is nog niet bekend en zal worden meegenomen in de 1e bijstelling 2024 en de ontwerpbegroting van 2024 ev.

Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld. In 2021 en 2022 volgen vergunningverleners, toezichthouders en handhavers met RUD-taken training in de wijzigingen van de Omgevingswet. Ook stemmen we de werkprocessen af op de Omgevingswet, onder andere met de invoering van Squit20/20 en later RxMission.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 181.000

€ 144.000

Vreemd vermogen

€ 1.150.000

€ 1.150.000

Resultaat boekjaar

€ -37

Toelichting op de financiën

Naam Verbonden Partij

Omnibuzz

Vestigingsplaats

Sittard

Doel (openbaar belang)

Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.

Relatie met programma

Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen

Bestuurlijk en financieel belang

De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten.

Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven). Het vervoersvolume zal in 2023 weer richting normaal gaan. Daarmee zal ook het kostenbeeld weer naar normaal gaan (dus wellicht geleidelijk weer stijgen in en na 2023). Tenzij er weer een nieuwe Corona gevolg komt. Er is wel sprake van een sterke kostenstijging door de hoge brandstofprijzen dat zal in 2023 en daarna effect hebben.

01-01-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

€ 966.126

€ 960.001

Vreemd vermogen

€ 4.609.960

€ 5.336.719

Resultaat boekjaar

€ -22.754

Toelichting op de financiën

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 13:16:07 met de export van 10/19/2022 11:55:57