Naam Verbonden Partij | Veiligheidsregio Limburg Noord | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Venlo | |
Doel (openbaar belang) | Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid. | |
Relatie met programma | Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen en programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving | |
Bestuurlijk en financieel belang | Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor 2023 zijn deze kosten begroot op €5.020.000 (op basis van ontwerpbegroting). | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | In juli 2020 heeft het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Limburg-Noord het beleidsplan 2020-2023 vastgesteld. Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving. Brandweer De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. Voor 2022 betekent dit een voordeel van € 10.000. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen. Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest. In 2023 zetten we in op een lokaal uitvoeringsprogramma gezondheid. De fysieke omgeving (Omgevingswet) wordt hier ook expliciet in betrokken. Horst aan de Maas is een van de 4 pilotgemeenten voor een lokaal uitvoeringsprogramma. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 6.177.000 | € 6.783.000 |
Vreemd vermogen | € 55.874.000 | € 55.904.000 |
Resultaat boekjaar | € 0 | |
Toelichting op de financiën | ||
Naam Verbonden Partij | Euregio Rijn-Maas-Noord | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Mönchengladbach en Venlo | |
Doel (openbaar belang) | De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau. | |
Relatie met programma | Programma 1 Economie en ruimte | |
Bestuurlijk en financieel belang | De Euregio zet zich in voor:
| |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 0 | € 0 |
Vreemd vermogen | € 0 | € 0 |
Resultaat boekjaar | € 0 | |
Toelichting op de financiën | 31-12-2018 jaarrekening: eigen vermogen € 380.909, vreemd vermogen € 570.000 en resultaat boekjaar € 8.111 | |
Naam Verbonden Partij | Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Venray | |
Doel (openbaar belang) | Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet. | |
Relatie met programma | Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, participatie en voorzieningen | |
Bestuurlijk en financieel belang | De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. In 2022 was de begrote bijdrage aan de NLW € 488.000. Voor 2023 is in de begroting een bijdrage van € 352.000 opgenomen. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De komende 10 jaar vervult NLW het werkgeverschap voor 1.000, aflopend naar 600, SW-medewerkers die een vast dienstverband hebben bij de gemeenschappelijke regeling. Deze medewerkers worden in een zo regulier mogelijke omgeving geplaatst. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 69.000 | |
Vreemd vermogen | € 5.472.000 | |
Resultaat boekjaar | ||
Toelichting op de financiën | 31-12-2022 begroting : eigen vermogen € 69.999, vreemd vermogen € 5.472.000 en resultaat boekjaar € 0 | |
Naam Verbonden Partij | Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Venray | |
Doel (openbaar belang) | Uitvoering geven aan: | |
Relatie met programma | Programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving. | |
Bestuurlijk en financieel belang | Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | De gemeenschappelijke regeling (GR) 'Districtelijke bundeling handhavingscapaciteit' is ingegaan per 1 april 2005 en is in oktober 2021 ontbonden. Tot en met 2024 wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd. De GR houdt in dat de gemeente Venray als opdrachtnemer voor de gemeente Horst aan de Maas (opdrachtgever) zorgt voor de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken (TH) voor verschillende beleidsthema’s. Dat gebeurt op basis van een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma (kort: UP). De UP wordt verricht op basis van een jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten met de gemeente Venray over het niveau van de taakuitoefening. Herijking huidige handhavingssamenwerking Venray: | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 0 | € 0 |
Vreemd vermogen | € 0 | € 0 |
Resultaat boekjaar | € 0 | |
Toelichting op de financiën | Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen danwel vreemd vermogen. | |
Naam Verbonden Partij | Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Horst aan de Maas | |
Doel (openbaar belang) | Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas. | |
Relatie met programma | Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte | |
Bestuurlijk en financieel belang | Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | In 2023 en verder zal de GR Maasveren een bijdrage blijven leveren aan de klimaatadaptatie. Op twee locaties zullen de veerstoepen worden gewijzigd vanwege de ontstane schade tijdens hoogwater. Vanaf 2023 zal er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten worden met een exploitant. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 1.995.338 | € 2.055.839 |
Vreemd vermogen | € 0 | € 0 |
Resultaat boekjaar | € 60.501 | |
Toelichting op de financiën | ||
Naam Verbonden Partij | Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Venray | |
Doel (openbaar belang) | De MGR is opgericht om de samenwerking rond inkoop en contractering in het sociaal domein in Noord-Limburg vorm te geven. De samenwerking bevat sinds de start per 1 november 2014 de module ‘opdrachtgeven in het sociaal domein’ en is gericht op het gezamenlijk inkopen van de maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet). Sinds 2022 is er een tweede module aan de MGR toegevoegd: Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Preventie & Bemoeizorg. Hieraan nemen niet alleen de gemeenten van Noord-Limburg maar ook de gemeenten van Midden-Limburg deel. | |
Relatie met programma | Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen | |
Bestuurlijk en financieel belang | Aan module 1 van de MGR doen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray mee. Aan Module 2 doen naast de gemeenten van Noord-Limburg ook de gemeenten uit Midden-Limburg mee (Leudal, Nederweert, Weert, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw). De MGR is een uitvoerende organisatie die haar opdrachten ontvangt van de deelnemende gemeenten. Deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor beleid en toegang. De MGR is verantwoordelijk voor contractering, contractmanagement, regionale monitoring en (op onderdelen) financiering van gecontracteerde zorgaanbieders (bijvoorbeeld bij Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen). De invulling van werkzaamheden en taakverdeling vindt in nauwe samenspraak met de gemeenten plaats. De wethouder Sociaal Domein maakt deel uit van het Algemeen Bestuur van de MGR. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | Het regionale Programma Sturing & Inkoop dat we in de periode 2019-2021 hebben uitgevoerd, heeft geleid tot nieuwe contracten met zorgaanbieders voor zorg en ondersteuning op het gebied van Wmo, jeugd en Participatiewet. Die nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2022. Voor 2023 blijven speerpunten het uitvoeren van de nieuwe contracten, het verder vormgeven van het partnerschap met aanbieders via onder meer structureel contractmanagement, het samenspel met het lokale toegangsmanagement en het leren en verbeteren op basis van de regionale en lokale monitoring. Deze speerpunten zijn opgenomen in het nieuwe uitvoeringsplan van de MGR dat loopt van 2023 tot en met 2025 en ook ingaat op het bestendigen van de eigen organisatie om genoemde ambities waar te kunnen maken. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen | ||
Resultaat boekjaar | ||
Toelichting op de financiën | 31-12-2021 jaarrekening: eigen vermogen € 0, vreemd vermogen € 287.293 en resultaat boekjaar € 0 | |
Naam Verbonden Partij | Regionale uitvoeringsdienst | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | - | |
Doel (openbaar belang) | Het doel is uitvoering te geven aan:
| |
Relatie met programma | Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte | |
Bestuurlijk en financieel belang | Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (UP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) af. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Sinds 1 januari 2018 zijn alle RUD’s ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten. Omgevingswet | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 181.000 | € 144.000 |
Vreemd vermogen | € 1.150.000 | € 1.150.000 |
Resultaat boekjaar | € -37 | |
Toelichting op de financiën | ||
Naam Verbonden Partij | Omnibuzz | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Sittard | |
Doel (openbaar belang) | Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben. | |
Relatie met programma | Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen | |
Bestuurlijk en financieel belang | De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. | |
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) | Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven). Het vervoersvolume zal in 2023 weer richting normaal gaan. Daarmee zal ook het kostenbeeld weer naar normaal gaan (dus wellicht geleidelijk weer stijgen in en na 2023). Tenzij er weer een nieuwe Corona gevolg komt. Er is wel sprake van een sterke kostenstijging door de hoge brandstofprijzen dat zal in 2023 en daarna effect hebben. | |
01-01-2023 | 31-12-2023 | |
Eigen vermogen | € 966.126 | € 960.001 |
Vreemd vermogen | € 4.609.960 | € 5.336.719 |
Resultaat boekjaar | € -22.754 | |
Toelichting op de financiën | ||